Роля на цветовете в дизайна на уеб сайтовете

Психологията на цветовете е едно от направленията на поведенческата психология, което разкрива тайните на влиянието на различните цветове върху нашето възприятие и действия.

Роль цвета в оформлении сайтов

Александра Шарина, дизайнер, ARG.design (seonews.ru)

Цветовете оказват силно въздействие върху човешките емоции, настроения. В мозъка протича сложен процес, който започва с възприемането на цвета от очите и в крайна сметка предизвиква промени в настроението и емоциите ни. Все повече изследвания показват, че цветовете играят решаваща роля във вземането на решения. Според едно от тях купувачът само за 90 секунди формира мнение за продукта, при това 62-90 % от това взаимодействие се определя само от цветовете.

В тази статия ще разгледаме ролята на цветовете в уеб дизайна. Избраните цветови схеми определят насоката за използваните на сайта графики, заглавия, граници, бутони, изскачащи прозорци. Самостоятелно следва да се отбележи външният вид на Call-To-Action бутона, който трябва да мотивира за извършването на действия до голяма степен за сметка на цветовете, разграничаващи го на фона на уеб сайта. Все по-често в уеб дизайна се срещат снимки, към които се прилага наслагване на цветни филтри (цветни „лещи“), които позволяват да се допълни всяко едно изображение с емоционалните качества на избрания цвят.

Визуалното решение и изборът на цвят в частност не следва да се подчиняват само на естетическа цел. В съвременните условия за уеб сайта не е достатъчно да изглежда добре, неговото визуално решение трябва да съдейства за изпълнението на целите на бизнеса, а значи, и да мотивира клиентите за определено поведение. За тази цел уеб дизайнерите и маркетолозите използват различни подходи и инструменти.

За начало нека да разгледаме защо именно днес въпросът за избора на цветово решение на уеб сайта е особено актуален. През последните години все по-популярни стават ярките, наситените цветове. Тази тенденция се разпространява в различните сфери на бизнеса, включително и при новинарските сайтове, сайтовете на промишлените компании, за които вече са сформирани традиционни цветови решения. За подобно изменение допринасят два важни фактора: подобряването на резолюцията, цветопредаването на съвременните дисплеи и нарастващата популярност на плоския дизайн. Новите технологии значително са разширили възможностите за броя на използваните цветове, те също така са позволили по-задълбочен и точен анализ на възприятието на цветовете от човека. Плоският и материалният дизайн предполагат използването на ярки цветове.

За да изберат най-подходящата цветова схема, дизайнерите се ръководят от психологията на цветовете, която разкрива емоционалния, семантичния компонент на цветовете, цветовия кръг, показващ отношенията между различните цветове. Отчитат се също съществуващите тенденции, традиционните за една или друга сфера на дейност цветови решения. Решаващ момент е поставената цел, спецификата на бизнеса и неговите аудитории.

Как „работят“ различните цветове

Нека да разгледаме по-подробно  как „работят“ някои цветове, за какви ситуации те са най-подходящи, какви са ограниченията при използването им.

Син цвят 

Използва се доста често в уеб дизайна благодарение на емоциите, с които се асоциира. Синият цвят изразява доверие, ред, предизвиква чувство на спокойствие, безметежност. Към него прибягват  големи компании, за които са важни прозрачността и доверието, например Facebook и PayPal. Въпреки това, този цвят има ограничение – не бива да се прилага за сферата  на храненето, тъй като в природата съществуват много малко сини продукти, а понякога той се асоциира с отрова.

Роль цвета в оформлении сайтов.

Червен цвят 

Асоциира се с опасност, страст, огън, красота, щастие, гняв. Предизвиква силни чувства, във връзка с което можем да наблюдаваме честото му използване в дизайна на медийните сайтове. Има много разнообразни нюанси, но е трудно да се свърже определено чувство и настроение с конкретен оттенък. Червеният може да бъде един от най-ярките цветове, символ на щастието, но и най-агресивният цвят. Сложността при намирането на границата между тези противоречиви асоциации понякога принуждава дизайнерите да се откажат от използването му.

Роль цвета в оформлении сайтов.

Жълт цвят 

И за него са характерни противоречиви асоциации. От една страна, това е цветът на предупреждението, на привличането на вниманието. Неслучайно в обкръжаващата ни среда можем да наблюдаваме различни предупреждаващи жълти знаци. Ето защо той не бива да се използва в големи количества, за да не предизвиква излишно безпокойство. От друга страна, жълтият цвят се свързва с радостта, щастието. Това може да се обясни с факта, че той оказва определено въздействие върху нашия мозък, в резултат на което емоциите и реакциите ни се засилват, а понякога можем да ги приемем като усещане за радост. И тъй като възприемането на цветовете се дължи и на предишния ни опит, жълтият цвят може да предизвиква радост, дължаща се на асоциациите в нашата памет (например някои хора често се радват при вида на слънцето).

Роль цвета в оформлении сайтов.

Зелен цвят 

Зеленият е цветът на природата, ето защо той е идеален за дизайна на уеб сайтове, посветени на екологични, натурални продукти. Освен това, той може да играе важна роля при призив за действие, особено ако се откроява на фона на сайта.

Роль цвета в оформлении сайтов.

Оранжев цвят 

Свързван е с импулсивността, енергията, активността, конкуренцията, забавлението. Най-често той се среща във визуалните образи на спортни отбори, детски стоки. Оранжевият цвят се използва за съобщения, към които е важно да се привлече вниманието, поради тяхната актуалност и ограниченост във времето, както прави Amazon. Но и с него трябва да се внимава, тъй като в някои ситуации се свързва със стоки, продавани на безценица.

Роль цвета в оформлении сайтов.

Черен цвят 

Цветът на луксозните брандове, изразяващ елегантност, власт и разкош. Комбинирането му с други цветове може да добави тайнственост, мистика. Но трябва да се има предвид, че за някои категории продукти изобилието на черен цвят може да се превърне в проблем.

Бял цвят 

Обилното използване на белия цвят в уеб сайта може да създаде усещане за простота, свобода. Бялото пространство е важен елемент от дизайна и се прилага активно в популярния плосък и материален дизайн.

При избор на цветове, които трябва да призоват към действие е по-добро да се акцентира върху ярките цветове (първични и вторични), такива като червен, жълт, зелен, оранжев, тъй като за тях са характерни по-високи коефициенти на конверсия в сравнение с тъмните цветове.

Особености на цветовото решение в зависимост от аудиторията

Както вече беше споменато, изборът на цвят в голяма степен зависи от аудиторията. На първо място става дума за разделянето й по пол.

Съществува стереотип, че повечето жени обичат розовия цвят. Всъщност, оказва се, че макар от гледна точка на психологията той да се асоциира с нежността, това не е любимият цвят на значителна част от жените. Сред необичаните от тях цветове най-често са посочвани оранжевият, кафявият и сивият. С цел да се подобри привлекателността на уеб сайта, ориентиран към женската аудитория, се препоръчва използването на син, лилав и зелен, тъй като именно тях жените поставят сред предпочитаните.

 

Мъжете не обичат лилавия, оранжевия и кафявия цвят, които трябва да се избягват при дизайна на уеб сайт, фокусиран върху мъжката аудитория. Вместо тях могат се включат син, зелен и черен, които традиционно са свързани с мъжествеността.

При избора на цветово решение освен разделянето на аудиторията по признака „пол“ е възможно разбиването на купувачите на групи според свойствения за тях модел на поведение. Например оранжевият, черният и синият са цветовете, които с най-голяма сила привличат купувачите, склонни към импулсивни покупки.

Ограничения

Съществуващите теории, подходите за избор на цветовете, резултатите от изследвания  или препоръките на известни дизайнери не предоставят универсални решения. Успехът от използването на едни или други решения до голяма степен зависи от спецификата на уеб сайта и неговата целева аудитория, за които общите правила не винаги са в сила. В зависимост от културата, ценностите може да се наблюдава различно възприемане на едни и същи цветове. В тази връзка е необходимо да се изпробват и проверяват различни цветови решения, за да се разбере кое от тях е най-доброто именно за вашия конкретен потребител. Не бива да се забравя и за разликите в цветопредаването на различните екрани, от което произтича необходимостта да се обръща внимание на външния вид на уеб сайта в най-популярните за аудиторията устройства.

Превод: Мария Гуленова

Източник: www.advertology.ru

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s