(Истинското) Бъдеще на публикуването


Jason Illian, основател и главен изпълнителен директор на Bookshout!

Моето седемгодишно дете е ненаситен читател. Отдавна са отминали дните, когато трябваше да му прочета нещо или тайно се надявах, че то е пропуснало неподходящия език от изписан със спрей знак на улицата. Сега се намирам в процеса на обучението му, че не всичко, което чете е вярно или съвсем точно. Същото може да се каже за много от написаното за бъдещето на издаването.

Всичко, което се говори за състоянието на издателската дейност е (относително) вярно, но не всичко, което е вярно за нея, е казано, тъй като има изходни ориентири и тенденции, оставени извън широката дискусия. Съгласен съм, че ръстът на електронните книги се е забавил за много от най-големите издателски къщи и в настоящия момент той съставлява 20-25 % от техните приходи. Съгласен съм също, че бъдещето на публикуването се свързва със свят, в който и традиционният, и дигиталният печат живеят заедно, като се възползват един от друг и си помагат за управлението на общия обем на продажбите.

Ако направим опит да нарисуваме пейзажа най-общо, ще трябва да отбележим, че се наблюдават някои съществени промени, които са получили мистериозно малко внимание. Някои от тях, които си заслужава да бъдат отбелязани, са:
• Най-големият издател на Великобритания, Penguin Random House, закрива най-големия си дистрибуционен център, като посочва причината „увеличаване на хората, които четат книги“. В последното изречение на статията с новината се казва, че продажбите на печатни книги са намалели с 5 %, докато продажбите на електронни книги са се увеличили с 11 %.
•, Според New York Times, Рон Боар, новият главен изпълнителен директор на Barnes & Noble, оповестява началото на силен тласък на ребрандинг на компанията като „лайфстайл бранд“. Предвижда се намаляването на печатните книги и разширяването на офертите с игри, играчки и други гаджети. Продажбите на Barnes & Noble са намалели с 4.5 % спрямо същото тримесечие на предходната година, а запасите – с 20 %. Компанията планира да затвори още 10 магазина през следващата година.
• Wal-Mart обявява, че през 2016 г. ще разшири с 2 милиарда дол. своя дигитален печат. Компанията проучва нови дигитални канали и възможности с цел осъществяване на иновации със скорост, аналогична на тази на Amazon. Нейните действия със сигурност ще се отразят на всички видове медии, включително и на физическите и електронните книги.
• През 2015 г. читателите са заели от библиотеките повече от 169 милиона, налице е ръст от 24 % в сравнение с 2014 г. Това е рекорден брой и значително увеличение.

Изследователската компания Gartner, след като осъществява значителна дейност в тази област, определя забавения растеж, който преживяваме по отношение на е-книгите, като част от нормалния „Цикъл на заблуда“ за всяка медия и го нарича „Вдлъбнатина на разочарованост“.


Hype Cycle – Цикъл на заблуда

Visibility – Видимост
Maturity – Зрелост

Technology Trigger – Пусков механизъм
Peak of Inflated Expectations – Връх на завишени очаквания
Trough of Disullusionment – Вдлъбнатина на разочарованост
Slope of Enlightenment – Склон на просветеност
Plateau of Productivity – Плато на продуктивност

Когато за една нова технология се говори много, но тя не успява да промени из основи всичко за кратък период от време, обсъждането й става негативно. Това обаче не означава, че промяната е приключила. Става дума за пауза в действието, за краткосрочно дихание на времето, когато повечето традиционни компании налагат убеждението си, че „нововъведението“ е завършило, само за да открият много скоро, че реалната промяна едва е започнала. Това, което преживяваме, е само интервалът между вълните. И следващата вълна може завинаги да промени издателската дейност.

Неотдавна главният изпълнителен директор на Penguin Random House – Маркус Дол, заяви, че високотехнологичните компании са огромна възможност за издателите, те им предоставят шанс да достигнат до още по-голям брой читатели, а потребителската база на книгите се увеличава с 25 милиона души на година, така че издателите и технологичните компании имат нужда едни от други и отношенията между тях не трябва да се основават на конфронтация, а на сътрудничество.

Мъдри думи, с плисък на оптимизъм и предупреждение. Издателите и авторите, които четат само заглавията и проучват следващото фискално тримесечие ще пропуснат знаците. Но тези, които внимателно изучават променящия се пейзаж, имат съвършена възможност да се подготвят за един много по-различен издателски свят.

Не се разочаровайте. Нищо лошо нямаше в имейла, обществения транспорт или камерите, но всички те се обърнаха с главата надолу, когато се появиха Facebook, Uber и iPhones. Дигитализацията ще промени публикуването. В действителност вече го е направила.

Мария Гуленова

Източник: DWB

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s