Сток фотография

Сток фотографията – това са снимки по определени теми, които се продават на общодостъпни търговски площадки и могат да бъдат използвани като илюстрация или в рекламата. Сток снимките могат да бъдат разрешени за използване (лицензирани) за различни цели. Издателства, списания, рекламни агенции, режисьори, уеб дизайнери, художници, фирми за интериорен дизайн, корпоративни творчески групи и др. се обръщат към банки за сток изображения с цел използването им в своята дейност.

Сток изображенията могат да бъдат представени в онлайн бази данни, което позволява на потребителя да ги получава дистанционно и незабавно при съответна форма на плащане.

Колекциите от сток изображения понякога са наричани фото сток (Kакво е фото сток и има ли почва у нас?, Какво представляват Сток фото сайтовете?), фотоархив (Уникален български онлайн фотоархив с 16 000 снимки), фотобиблиотека, имидж банка (Shutterstock ще набере 67.5 млн. долара при предстоящото IPO) или фотобанка. Съвременните дистрибутори на сток изображения обикновено предлагат не само снимки, но и векторни илюстрации, 3D визуализации и анимации, видео записи и флаш анимации (Накратко за сток фотографията – Дискусии за микросток).

Отличителната черта на сток фотографията е, че тя не се прави за конкретен клиент. Днес водещите търговски площадки (Shutterstock, iStockphoto, Dreamstime, Fotolia, 123rf, Bigstock, StockXpert- Royalty free stock photography community и др.) в индустрията продават огромно количество снимки по различни теми. А фотографът, който се издържа от този вид фотография, е длъжен да прави голям брой снимки.

„Заниманията със сток фотография са сложни и изискват доста време, усилия и навици. Не е достатъчно да имате скъпа цифрова камера и да правите качествени снимки. Даже и най-добрите неща могат да не се търсят. Важно е да се знае какво се продава и купува. Има няколко категории, които са популярни винаги: щастливи двойки или семейства, бизнес, изолирани обекти, концептуални фотографии, технологии, здравословен начин на живот. Т.е. това, което не достига в съвременния живот (усмивки, радост) и това, с което човечеството живее (пари и различни технологии)“, предупреждава статия в Macropic.net.

Програми на семинари („Пари от Сток Фотография“, WORKSHOP „СТОКОВА ФОТОГРАФИЯ – ВАРНА 13-14 Април“) подробно маркират основните стъпки, които трябва успешно да преодолее сток фотографът.

Информационният сайт Stock Photography – Сток Фотография (www.stock-pho.com) запознава с общите правила, предявявани към изображенията от сток агенциите, предлага съвети какво и как да се снима, на кои сайтове да се продава, запознава с видовете лицензи за изображенията, начините за плащане и др.

По повод създаването на Imagetresor (www.imagetresor.com) – български сайт за сток фотография, в www.propics.eu можем да прочетем: „Сайтът стартира официално на 06.12.09 г. след повече от година работа по него. Не съм измислил нищо ново и невиждано досега, но се надявам да се е получило добре. Доста неща са заимствани от водещите сайтове в бранша, но мисля, че това може само да помогне за по-бързото развитие на сайта. Моля всички да се чувстват поканени да участват. В България има много добри фотографи и съм сигурен,че заедно можем да създадем един чудесен и конкурентен сайт. Както сами виждате, пазарът в България е доста свит в момента. Нашата цел са международните пазари…“.

Сайтът bgStock (www.bgstock.com), стартирал на 10.12.2009 г., си поставя за цел да предостави богата колекция от висококачествени снимки от България, лесно достъпни за закупуване чрез система за интернет разплащане с PayPal, и оповестява: „Снимките в сайта са основно от забележителности, пейзажи, бит и култура от България, и могат да са Ви полезни за изработката на всякакви рекламни материали: билборди, календари, брошури и листовки, каталози. Ниските цени позволяват с неголям бюджет лесно да направите своя рекламен уеб сайт. Един чудесен помощник в работата на рекламни и издателски агенции. Ваши колеги вече се убедиха в това, използвайки наши снимки за редица книги, брошури, сайтове и календари“.

Advertisements

2 thoughts on “Сток фотография

  1. Pingback: Фотобанките: тенденции в микросток фотографията | MEDIA MARKETING

  2. Pingback: Фотобанките: тенденции в микросток фотографията | MEDIA MARKETING

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s