42 Софийски международен панаир на книгата

От 09.12.2014 г. до 14.12.2014 г. в София се проведе 42-ят „Софийски международен панаир на книгата”, ежегодно организиран от Асоциация „Българска книга”.


Със своите многобройни изложители и допълнителни събития, Панаирът всяка година привлича повече от 40 000 посетители.
Фокусна държава на събитието тази година беше Румъния.
Ето и данни за събитието – над 200 изложители, 1200 кв.м. изложбена площ, 7 чуждестранни участника – Румъния, Унгария, Иран, два руски щанда, инст. „Сервантес“, Сърбия.
За културната програма се използваха специално обособената сцена на третия етаж на НДК и щандовете на издателствата.
42-то издание на Панаира съвпадна и с много важна година за Асоциация „Българска книга“, която чества 20 години от своето основаване.
Една от значимите инициативи на Асоциацията е ежегодната наградата „Златен лъв“, връчвана в две категории в рамките на Панаира на книгата. Първата – призът за най-добър издателски проект, се определя от експертно жури, в чийто състав влизат художници, литературни критици, преводачи, полиграфисти.
Другото отличие е за издание с най-голяма обществена значимост през годината, определено от журналистическо жури.
Наградата „Златен лъв“ е обособила своята важност в средите на издателския бизнес, проследявайки най-значимите книжни проекти за съответната година.

Провеждането на Панаира отчасти съвпадна с второто издание на Софийския международен литературен фестивал (25 ноември – 14 декември 2014 г.), фокусиран върху литературата на Скандинавския север.

За набиране на детски книги за библиотеките в страната се проведе нестандартна дарителска инициатива. Всеки посетител на Панаира имаше възможността да дари добре запазени книги, издадени преди не повече от 15 години, на щанда на Асоциация “Българска книга” или да закупи нови издания на място от щандовете на партньорските издателства – „Анубис“/“Булвест“, „Артлайн Студиос“, „Егмонт България“, „Екслибрис“, „ЕМАС“, „Ерго“, „Жанет-45“, „ЖАР-Жанет Аргирова“, „Златното пате“, „Кибеа“, „Кръгозор“, „ПАН“, „Просвета“, „Унискорп“, „ФЮТ“, „Хермес“ . Там също ще бъдат разположени специални дарителски кутии, означени с логото на кампанията.

Кампанията цели попълването с нови и интригуващи издания за деца на “Пътуващите съндъчета” на Българската библиотечно-информационна асоциация (ББИА), а организиратори са фондация “Детски книги”, сайтът “Аз чета”, Асоциация “Българска книга” и българската Буккросинг общност. Партньори на инициативата са Читалище.то, Нов български университет и издателства, участващи в книжното изложение в Националния дворец на културата.

Някои от инициативи на изложителите

Издателство „Вакон“, представящо се като „единственото в България с поредица, посветена на „Пътешествия и приключения“, предложи на гостите богат избор от заглавия с подобаваща отстъпка към тях. Изненада за посетителите бяха и две току-що излезли от печат книги, едната от които „Мъдростта на Стив Джобс за бизнеса“. За всеки гост, закупил книга от щанда му, беше предвиден подарък – 2 броя на списание The Explorer България!

Гостите на щанда на „Егмонт” получиха различни подаръци в зависимост от стойността на покупката. Подаръци получаваха и тези, които нямаха възможност да посетят Панаира, но поръчваха книги онлайн от сайта egmontbulgaria.com по време на провеждането му.

Освен традиционното книжно изобилие, издателство „Емас“ подготви и други удоволствия – срещи с детския автор Ендре Люн Ериксен, чиито книги за Питбул-Терие са спечелили сърцата на норвежките деца, и с най-успешния датски автор, звездата на трилъра, Юси Адлер-Улсен.

Дизайнът на щанда на издателство „Ентусиаст“ беше решен изцяло в духа на комикс изкуството. Тема на визуализацията е комиксът „Илийчо и Август“ от талантливите братя Сотир Гелев и Пенко Гелев, който „Ентусиаст“ публикува в началото на ноември.

Наред с новите книги и традиционно предлаганите отстъпки, „Ентусиаст“ отправи предизвикателство към читателите. Те можеха да се включат в инициативата „Пожелай си книга от Дядо Коледа“. В специална урна всеки посетител можеше да даде своето предложение към издателството за публикуване на неиздавани до този момент чужди заглавия, които биха искали да станат достъпни и на българския книжен пазар.

Издателство „Ерго“ е организатор на редица премиери на книги („Ивицата, от слънцето огряна“ от Дьорд Петри, „Чужденци“ от Андраш Петьоц, „Градина във Венеция“ от Милета Проданович, „Случи се на 1 септември“ и „Майки“ от Павол Ранков, „Яйца на феникс“ от Роман Кисьов, „Късна жена“ от Станчо Пенчев) и срещи с автографи – с Нели Лишковска („Танго за Луцифер“), Владислав Христов („Германии“), Екатерина Григорова („Дъска по мокрия пясък“). Всички налични издания са предложени с 20% отстъпка, подбрани книги са на специални цени.

Изключително богата и разнообразна беше културната програма на ИК „Жанет 45“.

„Инфодар“ предвиди три премиери на книги – „Подсъзнанието може всичко“, Джон Кехоу (изцяло обновено и допълнено издание), „Антикрехкост“ на Насим Никълъс Талеб и детската книжка „Борковите патила“ на Галина Малина.

MBG Бокс е обособил специален щанд за излезлия от печат на 24 февруари 2014 г. роман „Розата & бодилът“ от нашумелия автор Майкъл Съливан.

Онлайн магазинът за игри и забавления с 5-годишна история Ozone.bg в партньорство с „Аз чета“ и „Книголандия“ се оказа организатор на много срещи с български автори. Всеки въпрос към автор се награждаваше с подарък – книга с автограф. Всички гости на щанда получаваха код за 5 лв. подарък към следващата си книга, закупена от Ozone.bg, до края на годината.

Издателство „Пергамент Прес“ се представи с много отстъпки и подаръчни комплекти. Ето някои от тях: „Птича песен“ на Себастиан Фолкс; „Пътят“ на Кормак Маккарти; „Кулинарната мъдрост“ на Джулия Чайлд; Трилогията „Братята Улф“; 7-те книги от поредицата „Бележки от вечността“…

ИК „Персей“ отбеляза своя 10-годишен юбилей и представи поредицата „Нови литературни гласове и културното наследство на творческа Европа“, първата книга от която е „Наопаки“ на Жорис-Карл Юисманс.

Книгите на ИК „Прозорец“ се предлагат с 30% отстъпка. Предвидени са 2 представяния: на книгата „Морето, най-голямото събитие“ с избрани стихотворения от Христо Фотев (в памет на 80-годишнината от рождението на поета) и на илюстрациите от големия български художник Любен Зидаров към книгата на Андрю Моушън „Силвър“, вълнуващото продължение на „Острова на съкровищата“.

По традиция всички заглавия на издателство „Просвета“ се предлагат с атрактивни отстъпки, а всеки, направил покупка на стойност над 10 лв., получи като подарък ваучер с намаление от 15% за последваща покупка от книжарниците на „Просвета” в София, както и на щанда на издателството на книжната борса.

Един от акцентите на Издателство „Слънце“ беше книгата „Рубльовка – правилата на играчите“ от Валерий Панюшкин.

Огромен макет пред щанда на на ИК „Хермес“ привличаше вниманието към готварските книги на Джейми Оливър, преведени на повече от 30 езика и най-бързо продаваните нехудожествени заглавия във Великобритания, и по-точно върху „Моето меню за 15 минути“.

Почетният гост – Румъния – организира над 10 срещи с писатели и много дискусии. Българските читатели се срещнаха с Адина Попеску, Габриела Адаместеану, Дан Лунгу, Йоан Грошан, Йоана Николае, Клаудиу Комартин, Лучан Дан Теодорович, Лучиан Боя, Мариус Чиву, Матей Вишниек, Мирча Динеску, Мирча Картареску, Овидиу Шимонка, Петру Цимпоеску, Симона Попеску.

Унгария представя своята литература и култура благодарение на активната подкрепа на Институт Балаши.

За първи път на Панаира участва Руският институт за стратегически изследвания (РИСИ) – http://www.riss.ru.

Можете да разгледате снимки от най-голямото книжно събитие на годината в албума 42 Софийски международен панаир на книгата (2014), както и от предишните му издания в  Панаир на книгата София 2010 и ХХХІ Софийски международен панаир на книгата 2012.

Мария Гуленова

Advertisements

24 thoughts on “42 Софийски международен панаир на книгата

  1. Pingback: „Книгомания“ | MEDIA MARKETING

  2. Pingback: „ИнфоДАР“ | MEDIA MARKETING

  3. Pingback: „Златното пате“ | MEDIA MARKETING

  4. Pingback: „Прозорец“ | MEDIA MARKETING

  5. Pingback: „Егмонт“ | MEDIA MARKETING

  6. Pingback: „Прес“ | MEDIA MARKETING

  7. Pingback: „Вакон“ | MEDIA MARKETING

  8. Pingback: „Пергамент Прес“ | MEDIA MARKETING

  9. Pingback: „Емас“ | MEDIA MARKETING

  10. Pingback: „Хермес“ | MEDIA MARKETING

  11. Pingback: „Парадокс“ | MEDIA MARKETING

  12. Pingback: „Булвест 2000″ | MEDIA MARKETING

  13. Pingback: „Посоки“ | MEDIA MARKETING

  14. Pingback: Академично издателство „Проф. Марин Дринов“ | MEDIA MARKETING

  15. Pingback: „Ергон“ | MEDIA MARKETING

  16. Pingback: „Клет България“ | MEDIA MARKETING

  17. Pingback: „Екслибрис“ | MEDIA MARKETING

  18. Pingback: „Еднорог“ | MEDIA MARKETING

  19. Pingback: „Захарий Стоянов“ | MEDIA MARKETING

  20. Pingback: ИК „Бард“ | MEDIA MARKETING

  21. Pingback: „Кръгозор“ | MEDIA MARKETING

  22. Pingback: „Коала прес“ | MEDIA MARKETING

  23. Pingback: „Асеневци“ | MEDIA MARKETING

  24. Pingback: Софийски международен панаир на книгата 2015 | Градът и рекламата

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s