Джаспър Джоунс (15 май 1930 г. – )

Джаспър Джоунс  и Робърт Раушенбърг са сред първите художници , които с творбите си през петдесетте години отправят предизвикателство към различните форми на абстрактен експресионизъм. „Смесици“ на Раушенбърг и „Мишени“ и „Знамена“ на Джоунс показват един нов начин на мислене за живописта.  contemporary-art-bg.blogspot.com

Three Flags, 1958
Three Flags, 1958

Явлението абстрактен експресионизъм или „екшън пейнтинг“ се основава върху индивидуализма на твореца. Колкото по-мощно е изразен той (както при Полак и Де Кунинг), толкова по-голяма е художествената стойност на творбата. Но в самото отношение към индивидуалното в следвоенна Америка е заложен парадокс. Той се изразява в това, че като се политизира, индивидуалното се превръща във фундамент на обществената сфера и самото то се трансформира в обществено. Границата между частното и публичното се размива. Това води до друг парадокс – редуцирането на авторската намеса в творбата може да се окаже по-индивидуален акт, отколкото нейното подчертаване. Точно в тази посока тръгват художниците в началото на 50-те: Хелън Франкенталер оставя картините сами да се „получават“ вследствие на свободното разтичане на боите под въздействието на земното притегляне; Сай Туомбли наподобява анонимните графити, надраскани по стените; Ед Райнхард и Елсуърт Кели създават случайни комбинации от геометрични фигури (Кели нарязва платната си на малки парчета, които отново съединява в случаен ред); платната на Агнес Мартин са неутрално монохромни; Франк Стела компенсира графитеното еднообразие на картините си със странни, многозначителни заглавия, Робърт Раушенберг и Джаспър Джоунс включват в живописта си фрагменти от масмедийни продукти – вестници, списания. Емблематичен пример за отстраняването на авторското присъствие е творбата на Робърт Раушенберг „Изтрита рисунка на Де Кунинг“, 1953. Раушенберг изтрива една рисунка на Де Кунинг, подарена му с тази цел, и поставя измачкания лист с едва видимите следи от молива в паспарту и рамка. Съзнателното редуциране на авторската намеса в художествената творба или с други думи стремежът да се игнорира авторската интерпретация на реалното, има ключово значение за пътя, по който поема американското изкуство. Това е основата, на която то стъпва и тя наистина е коренно различна.  Юлия Станкова

Анди Уорхол и Джаспър Джонс, Робърт Раушенбърг и Рой Лихтенщайн. Големите имена в поп арта са мъжки и най-вече американски. Дори и в редките случаи, когато това движение в изкуството излезе от англо-американската граница обаче, то винаги е била тясно свързано с мъжката ръка. www.webcafe.bg

Обичам „бегачите“ на дълги разстояния… Прекалено много са, за да ги изброявам, от всички епохи и жанрове. По-интересно може би е, че през годините съм минавал през периоди на „обцесии“ с работите (и/или с текстовете) на Дейвид Хокни, Кристо, Джаспър Джоунс, Матис, Джакомети, Йозеф Бойс, Герхард Рихтер и други, но това остана във времето на 1980-те, когато все още се „раждах“ като художник…  Лъчезар Бояджиев

False Start 1959
False Start 1959

… най-платеният от съвременните американски художници Джаспър Джонс…  www.segabg.com

Типичен представител на съвременното абстрактно изкуство, нетипичен милионер. Богатството му надхвърля 212 млн. долара. Част от тях Джаспър получи само за една своя картина, която му донесе приход от 80 млн. долара през 2006, когато бе продадена на търг, ораганизиран от Sotheby’s. Името на творбата е Fall Start.  www.economy.bg

2010 г.  Стивън Коен Предмети на изкуството: 145.4 млн. долара Мениджърът на хеджфонд е похарчил 110 млн. долара за картината на Джаспър Джонс „Flag“, поставяйки рекорд за най-скъпа покупка в областта на изкуството за 2010 г. През ноември той купува една от картините на Анди Уорхол с бутилката на Coca-Cola на търг за 35.4 млн. долара, увеличавайки внушителната си колекция от предмети на изкуството. profit.bg

Биография  Творби  Книги  Цитати

Jasper Johns

Jasper Johns – paintings,biography,and quotes of Jasper Johns

Jasper Johns Prints and Posters at Art.com

American Art – специално за клиентите на Дайнърс клуб България

Бронзовата портретна глава на Севт ІІІ ще участва в изложбата „Бронз“ на Кралската академия на изкуствата, Лондон

Възвишеното и Земното при Даниел Дянков

Десант на US авангардисти в София

Изкуство за милиони

Пресъздадоха изкуство върху сандвичи (галерия)

Conceptual art – Концептуално изкуство

Сакралната живопис на Даниел Дянков

Скандалната Мерилин и диамантеният череп отново на Оборище 10

Топ 10: Колекционери на изкуство

Съвременно американско изкуство на „Оборище“

Торта с глухарчета

Ще стане ли Лейди Гага новата Мерилин и защо 50-те и 60-те са толкова значими: 7 минути с Робърт Mарс

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s