Робърт Раушенберг (22 октомври 1925 г. – 12 май 2008 г.)

Robert_Rauschenberg_1999

За „Полови часовници“ („Carnal Clocks“) Приемете го като един вид постфройдистки махмурлук, като реакция на преобладаващото в Америка мнение, че Зигмунд Фройд е прав и че целият свят на практика се ръководи само от половия нагон. Никога не съм вярвал, че светът може да се обясни толкова просто.

– Една прогноза, ако обичате. В бъдеще техниката ще бъде ли още по-голям партньор на изкуството?

– Задължително. Тя владее почти цялата комуникация, а технологиите определят все повече и повече всичките ни дейности. Човек трябва да е в течение на тези неща. Освен това в изкуството ще има бели полета, ако то я пренебрегва.

Дълго съм работил с танцовата трупа на Мърс Кънингам и съм правил и пърформанси. Винаги съм завиждал на театъра заради непосредствеността му. Затова се опитах колкото мога повече да доближа моето изобразително изкуство до това непосредствено въздействие. Никога обаче не съм имал щастието да се занимавам с едно-единствено нещо.

Аз твърдя, че съм просто човек на изкуството. Във всеки случай приемам себе си като репортер поне толкова, колкото и като човек на изкуството. Ако кажа, че се възприемам като репортер на света, звучи много тежко и надуто, но всъщност имам предвид точно това. Вижте, цялото знание, всичката информация, все едно дали е стара или нова, дали е антична митология или новините на бъдещето, всичко е част от нашата действителност. Трябва да имаш доста разпокъсано възприятие за живота, за да обявиш някоя част от него за маловажна.

– Вие бяхте пионер на попарта…

– … но никога не съм принадлежал към него. Никога не съм имал за цел да обявявам света на рекламата за форма на изкуството. Чрез картини и обекти от ежедневието изваждах пред очите на хората стойността на собствения им живот и с това бях изпреварил с 10-15 години художниците от попарта. Ако не се научиш да гледаш на обикновените страни от живота си като на нещо специално, ще бъдеш много нещастен човек. Животът е твърде кратък, за да го пропиляваме с желанието си да мине по друг начин.

„Rauschenberg Overseas Culture Interchange“ (Презокеанският културен обмен на Раушенберг)

Репортерът Раушенберг

Двамата важни художници в създаването на американската попарт-лексика са Джаспър Джоунс и Робърт Раушенбърг. Дори картините на Раушенбърг да имат връзка с по-ранните работи на Курт Швитерс и други дадаисти, неговият интерес е свързан със социалните проблеми на момента. Неговият подход е свързан със създаването на изкуство от еднодневните материали и употребата на актуални събития от американското ежедневие дава на работата му уникално качество. Работата на Джоунс и Раушенбърг от 1950 г. се класифицира като нео-дадаизъм и визуално се различава от класическия американски попарт, който започва в началото на 60-те години.  Попарт

Биография  Творби  Книги  Цитати

Robert Rauschenberg Foundation 2012

Модерният артист – затворник на своето време

Пет арт институции си поделят огромен фотоархив

Уникална колекция от над 200 000 черно-бели фотографии, документиращи художествената сцена от 60-те години на ХХ век, ще бъдат дарени на 5 водещи музея по цял свят

Robert Rauschenberg – Pinterest

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s