Ман Рей (27 август 1890 г. – 18 ноември 1976 г.)

Аз не фотографирам натурата, аз фотографирам своето въображение.

Аз снимам неща, които не ми е интересно да рисувам, които вече съществуват и рисувам това, което е невъзможно да се заснеме, това, което идва от въображението или фантазията.

Винаги ще има хора, които гледат само техниката на изпълнение – главния въпрос, който задават е «как», докато в същото време други, любознателни се интересуват «защо». За мен лично вдъхновяващата идея винаги е значела повече от другата информация.  www.macropic.net

Ман Рей

Ман Рей превръща фотографията в „изкуство, по-богато на изненади от живописта”. Андре Бретон  novinar.bg

Неговото нестандартно възприемане на заобикалящата го действителност, силно развито въображение и непрестанни творчески експерименти поставят смело начало на поредица от нововъведения, които завинаги променят представите за фотографското изкуство. www.svetlosenki.com

Когато днес мислим за фотографиите на Ман Рей, се сещаме най-вече за рейографиите, соларизациите и портретите на големи фигури от света на изкуството…  www.kultura.bg

За фотографията винаги е необходимо да съществува нещо реално и видимо – факт, който някои тълкуват като ограничение, обричащо на подражателска зависимост, Ман Рей извършва революция. Неговите творби, превърнали се днес в класика, отхвърлят всички резерви на скептиците по отношение художествения потенциал на фотографията. За своите 86 години живот Ман Рей оставя след себе си неоценимо богтство от образи. Изследователи публикуват всяка година нови открития и анализи на творчеството му. През 1996-та година се появи първият компакт-диск с цялостно проучване и систематично представяне на фотографската му дейност. Ман Рей остава в историята като име и като псевдоним. „Човекът лъч“ е невидимото емоционално присъствие, откривано отново и отново при всеки досег с неговото многообразно творчество. www.bgfoto.net

Ман Рей (Man Ray, Emmanuel Radnitzky, Rudzitsky) е американски фотограф, един от най-известните представители на художествената фотография в света.

Завършва Академията за изящни изкуства в Ню Йорк.

Кариерата му започва като топограф и графичен дизайнер.

Посещава влиятелната галерия на Алфред Стиглиц „291” и скоро се сдобива със собствен фотоапарат. Използва го, за да снима собствената си живопис и години по-късно пише: „Снимайки картините си, аз открих, че в тях има нещо скрито”.  novinar.bg

През 1911 г. се занимава с живопис и скулптура и поддържа тесни връзки с европейския авангард.

Четири години по-късно вече работи като фотограф на свободна практика.

През 1917 г. става един от основателите на нюйоркската група на дадаистите.

През 1921 г. заминава за Париж, където работи като професионален моден и портретен фотограф и става известен със снимките си на известни личности като Анри Бретон, Джеймс Джойс, Арнолд Шьонберг, Константин Бранкузи, Пабло Пикасо, Анри Матис и други.

Артистичният кръг около Ман Рей и Марсел Дюшан създава естетиката на анархията, която е най-ясно изказа в манифеста на Андре Бретон: „Сюрреализмът се базира на вярата в по-висшата реалност на някои досега пренебрегвани форми на асоциации – във всемогъществото на съня, в безкористната игра на мисълта.”  novinar.bg

The Violin of Ingres, 1924
The Violin of Ingres, 1924

Една от най-известните му фотографии е „Виолончелото на Енгр” от 1924 г. В тази фотография буквата “f” върху гърба на голото женско тяло е препратка към кубистите и техния култ към струнните инструменти – мандолини, цигулки и китари, което е ясно застъпено в техните натюрморти. Тюрбанът препраща към прочутата „Турска баня” на класическия художник Жан-Огюст Доминик Енгр, в която централната фигура е гола жена, обърнала гръб на зрителя. Тюрбанът е заимстван от ориенталските елементи в произведенията на Енгр, но същевременно е забележка към студената еротика на сцената в турската баня. Заглавието „Виолончелото на Енгр” е намек за дългата традиция в създаването на музика като алегория за любовната игра. От гледна точка на Ман Рей инструментът просто е готов и очаква своя солист.  novinar.bg

През 1940 г. се връща в Съединените щати и се установява в Холивуд, където преподава живопис и фотография.

През 1951 г. се завръща в Париж и остава там до смъртта си.

Музата на сюрреалистите
Музата на сюрреалистите

Ман Рей е смятан за един от пионерите на съвременната фотография. Заедно с Лий Милър разработва процеса на соларизация и го използва предимно в портрети, но също така и в актова фотография. Неговите „рейографии“ имат съществен принос за развитието на фотографията без фотоапарат…

Фотограми се наричат изображения, получени чрез поставяне на обекти върху повърхността на светлочувствителен лист, който след това е изложен на светлина и е проявен по химичен път. Крайният образ е негатив и прилича на изображение, получено с рентгенови лъчи. Тези свои творения Рей нарича „рейографии”. В биография си „Автопортрет” той разкрива и тяхната история. Там определя своето нововъведение като случайно стечение на обстоятелствата – той забравил малка стъклена тръба, мензурата и термометъра върху фотохартия, която след това експонирал. Когато видял копието на светло, пред очите му се оформило изображение с неясен и пречупен от стъклото силует. След като чул тази история за появата на първите рейографии Тристан Цара възкликва с думите „чисти Дада творения!”…

През 1976 г. Ман Рей умира в своето студио в Париж на възраст 86 г. Епитафията на надгробната могила сюрреалистично гласи „Безпристрастен, но не равнодушен”.  novinar.bg

Биография  Творби  Книги  Цитати

Man Ray Trust

Ман Рей (1890 – 1976)

Ман Рей и Лий Милър – любов в изкуството и отвъд него

Ман Рей – Изкуството като начин на живот

Ман Рей снима отпечатъци на собственото си въображение

Ман Рей -“човекът лъч“

Музата на сюрреалистите възкръсна в биография

Пред фотообектива – Лий Милър

123 години от рождението на фотографа Ман РЕЙ

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s