Фрида Кало (6 юли 1907 г. – 13 юли 1954 г.)

Наричат ме сюрреалист, но аз никога не рисувам кошмарите си, нито красивите си сънища. Рисувам само реалността… моята.

Обичам да рисувам цветя, защото в картините те никога не увяхват.

Фрида Кало

Фрида Кало – художник на болката

Гордо изправена, облечена с фолклорна носия и индиански накити. Гъсти, сключени вежди. Погледът й едновременно привлича и дистанцира. Това е митичният образ на Фрида Кало, дъщерята на мексиканската революция, една от легендите на 20 век, положила началото не само на ново направление в живописта, но и в модата и стила на живот.  www.libvar.bg

Творбите на Фрида Кало са отражение на живота и работата й и точно тази комбинация увлича читателя. Картините й са хроника на нейния живот и рядко се случва да се научи толкова много за един художник от това, което тя влага в творбите си. Фрида Кало наистина е мексиканският дар за историята на изкуството. http://www.book.store.bg

Фрида Кало, мексиканската икона

Фрида Кало (Magdalena Carmen Frida Kahlo y Calderón) е мексиканска художничка, представителка на така нареченото „наивно изкуство“, известна с непокорния си дух и неконвенционалния си стил както в изкуството, така и в личния си живот. Нейното творчество е смесица от реализъм, символизъм и сюрреализъм, примесено с мексикански национализъм и фолклор.

Но картините на Фрида са нещо далеч по-голямо и неописуемо – също като нея. Тя не може да бъде поставена в рамка, нито би понесла да стои мирно върху нечия стена… Фрида Кало е Вселена, която не спира да ни говори!  www.beu.bg

Съпруга е на известния мексикански стенописец Диего Ривера. В същото време Кало има открити любовни извънбрачни връзки, както с мъже, така и с жени. Автор е на 143 картини, 55 от които са автопортрети. Както тя, така и съпругът ѝ имат комунистически убеждения.

Баща ѝ е унгарски евреин, фотограф, а майка ѝ е испанка, родена в Америка.

Fruits of the Earth, 1938
Fruits of the Earth, 1938

Мексиканската революция от 1910 г. започва, когато Фрида е на 3 години, но тя си спомня изстрелите и как майка ѝ бърза да прибере нея и сестрите ѝ вътре в къщата. След прекаран полиомиелит на 6-годишна възраст, десният ѝ крак остава деформиран — по-къс и по-слаб. Момичето носи няколко чифта дълги чорапи на този крак, за да изглежда нормален, а също така традиционните дълги мексикански рокли или панталони. През 1922 г. постъпва в Подготвителното училище (Preparatoria), едно от елитните училища в Мексико. По това време тя става свидетел и на въоръжени сблъсъци по улиците, тъй като революцията все още продължава.

На 17 септември 1925 г., когато е едва на 18 години, попада в тежка трамвайна катастрофа, при която раздробява тазобедренната си кост, поврежда гръбнака си на три места, счупва двете си бедра и десния крак на единадесет места. По-късно тя иска, но не може да има деца поради тежките контузии и остава бездетна. Трите ѝ бременности трябва да бъдат прекъснати. Претърпява тридесет и две операции по време на целия си живот, често остава приковавана към легло за дълги периоди от време, а към края на живота си, през 1952 г., загубва и десния си крак, който е ампутиран до коляното след гангрена.

Започва да рисува именно докато е неподвижна, в месеците след карастрофата.

Фрида Кало / Диего Ривера  - Гери Саутър
Фрида Кало / Диего Ривера – Гери Саутър

През 1929 г. става жена на Диего Ривера. Тя му се възхищава още като дете и мечтае да се ожени за него. Той е на 43, а тя на 22 години. Сближава ги не само изкуството, но и общите им политически убеждения. Техният бурен семеен живот става легендарен. По време на брака Диего има много извънбрачни връзки, включително с по-малката сестра на Фрида. Тя страда много от това, но и тя от своя страна има сексуални отношения както с жени, така и с мъже. Те се развеждат през ноември 1939 г., но се женят отново през декември 1940 г.

През 1939 г. произведенията на Кало стават сензация в Париж по време на тематична изложба, посветена на мексиканската култура. Лувърът закупува една от картините ѝ. Те са повлияни от мексиканската култура, което е видно от избора на ярки цветове и драматичния символизъм. В нейните картини често присъства маймуната. В мексиканската митология тя е символ на похот. Изкуството ѝ комбинира елементи от класическата мексиканска религиозна традиция със сюрреалистични елементи, като някои творби са твърде абстрактни.

През 1937 г. в дома на Фрида Кало и Диего Ривера намира убежище съветският революционер Лев Троцки. Има известни подозрения, че между него и Фрида възниква увлечение и това го принуждава да напусне техния гостоприемен дом. През 1940-те картините ѝ намират място на няколко изложби. По това време обаче се влошава и здравето ѝ. Физическите болки, примесени с лекарства и наркотици, променят съществено нейното душевно и психическо състояние.

The Two Fridas, 1939
The Two Fridas, 1939

Тя умира на 13 юли 1954 г., едва навършила 47 години, като официалната версия за смъртта ѝ е усложнения вследствие пневмония, но съществуват и съмнения, че може да е предозирала с лекарства — неволно или нарочно, и вероятността за самоубийство съществува. Аутопсия не е извършена. По-късно Диего Ривера описва деня на найната смърт като най-трагичният в неговия живот. Къщата, в която Фрида се ражда, е известна като Синята къща (La Casa azul) и след смъртта ѝ е превърната в музей.

Къщата-музей „Фрида Кало“, още известен под името „Синята къща“ (La Casa Azul) поради кобалтово сините си стени, е историческа къща-музей, а също така и музей на изкуството, посветен на живота и делото на мексиканската художничка. Намира се в квартал Койоакан в Мексико сити. Тази къща е собственост на семейството ѝ от 1904 г. Тя се ражда, твори и умира в нея. След смъртта си, през 1957 г. съпругът ѝ Диего Ривера дарява къщата за музей в завещанието си. В нея се намират картини и на двамата, лични вещи, фотографии, книги и всичко е запазено почти така, както е било през 1950-те. Посещава се от около 25 000 души всеки месец. Адресът на музея е улица „Лондрес“, 247.

Self-Portrait as a Tehuana (Diego on My Mind), 1943
Self-Portrait as a Tehuana (Diego on My Mind), 1943

Къщата е с почти квадратна форма, стените са дебели, прозорците са тесни, оцветени в ярко зелено, с решетки. Всички стаи се отварят към вътрешния двор, което осигурява по-голяма безопасност. Конструкцията е такава, че стаите са винаги прохладни. Вътрешният двор е ограден от стени и от четирите страни. На една от стените има надпис „Фрида и Диего живяха тук от 1929 по 1954 година“. Всъщност Диего рядко живее в този дом, а и Фрида прекарва известно време в чужбина и в други къщи в Мексико сити, но надписът е част от легендата, създадена около името на мексиканската художничка.

В дома се пази и праха на Фрида, който се намира в урна с формата на нейното лице и е поставен в близост до леглото ѝ. В Този дом от 1937 до 1939 г. живее и съветският революционер Лев Троцки заедно с жена си Наталия Седовая. По-късно той се премества в съседна къща, където е и убит. Тази къща днес е музей на Лев Троцки.

Освен закупуването на нейна картина от Лувъра, като цяло творчеството ѝ остава непознато за широката публика десетки години след смъртта ѝ. Тя е известна най-вече като жената на Диего Ривера. Всичко това се променя едва през 1980-те. На 21 юни 2001 г. тя става първата жена мексиканка, която е удостоена с пощенска марка в САЩ. През 2002 г. по живота ѝ е направен филм със Салма Хайек в главната роля. През 2005 г. е организирана международна изложба с нейни произведения. През 2010 г. 500 песо в Мексико носят нейния и на Диего лик.

През ноември 2012 г. Фрида Кало за първи път се появява на корица на Vogue. Всеки, който е запознат с личността на впечатляващата мексиканска художничка, би попитал: „Но как така? Тя е починала преди повече от половин век“. Отговорът е: по-добре късно, отколкото никога.

Ако има дама, която повече от всеки друг заслужава да се превърне в лице на „модната библия“, това е именно Фрида. Тя е сред най-любимите икони на феминизма, въпреки че малко е общото между нея и активистките за еманципацията на жените в десетилетията след смъртта ѝ. Тя е и сред най-известните модни икони на своето време. Икона, известна с широките си пъстри дрехи, цветята в косите, сключените вежди и необезпокояваното мъхче над горната устна …  jenite.bg

Биография  Творби  Книги  Цитати

Нов поглед към живота на Фрида Кало

Фрида Кало и нейната синя къща

Фрида Кало. „Фрида на фоне Фриды“ – часть 1, 2, 3, 4

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s