Йеронимус Бош (2 октомври 1450 г. – 9 август 1516 г.)

Кой би бил в състояние да разкаже за всички онези бродещи в главата на Йеронимус Бош удивителни и странни мисли, които той предавал с помощта на четката, и за онези призраци и адски чудовища, които често повече плашели, отколкото доставяли наслаждение на гледащия! Карел ван Мандер

Едва ли има в световната културна история творец, подобен на Йеронимус Бош, който така цялостно, задълбочено и оригинално да е изобразил демоничното. Ако при Данте последното е с религиозно-назидателен оттенък, при Гьоте – с ,,научно-познавателен“, при Маркиз дьо Сад – със сексуален, при Вагнер – с митологично-величав, при Хичкок и Копола – с волунтаристично-агресивен (психологически), то при Бош всички тези нюанси на демоничното не само че присъстват твърде осезаемо взети заедно, но и биват още допълнително обагрени с иронично-мистична окраска. В този ред на мисли, неслучайно той е ,,удостоен“ с титлата: ,,Почетен Доктор по кошмарите“.  lion1234.blog.bg

Днес, творчеството на Йеронимус Бош изглежда странно съвременно. Четири века след смъртта му, влиянието му се проявило неочаквано при експресионистите, а по-късно – и при сюрреалистите. Някои художници-сюрреалисти (Салвадор Дали, Макс Ернст), повлияни от Бош, са рисували също „Изкушението на Свети Антоний“.  sphinx.blog.bg

Йеронимус Бош (на нидерландски: Jeroen Bosch; латинизирано Hieronymus Bosch, транскрибирано в някои източници също като Хиеронимус Бос или Хиеронимус Босх) е брабантски художник от ХV и ХVІ век.

Повечето от картините му изобразяват греховете и моралните падения на хората. Бош използва образи на демони, полухора, полуживотни и машини, за да пробуди чувството на страх и обърканост и за да изобрази човешкия облик на злото. Картините му съдържат множество детайлни и подробни символни фигури, някои от които са заимствани от иконографията.

Роден в семейство на брабантец и германка, той прекарва по-голямата част от живота си в ‘с-Хертогенбос, град в херцогство Брабант, днес в южната част на Нидерландия. Дядо му, баща му и трима от чичовците му били художници.

През 1463 г. в града избухва пожар, при който изгарят над 4000 къщи и на който 13-годишният тогава Бош вероятно е станал свидетел. Предполага се, че ужасът от пожара е в основата на по-нататъшната мания на Бош по Ада.

През 1488 г., когато вече е утвърден като художник, той се присъединява към „Братството на Богородица“ – консервативна религиозна секта, която имала 40 члена само в ‘с-Хертогенбос, а в цяла Европа — около 7000.

Бош създава няколко триптиха върху съединени дървени плоскости. Най-известният от тях е „Градината на земните удоволствия“. Лявото крило на този триптих изобразява Рая с Адам и Ева и множество чудновати животни, средното — земните удоволствия с много голи фигури и чудновати плодове и птици, а дясното – Ада с ужасяващи наказания за различните видове грешници. Когато двете крила са затворени, от външната им страна е изобразено сътворението на света в тъмни краски.

The Garden of Earthly Delights. circa 1480-1490
The Garden of Earthly Delights. circa 1480-1490

Сред другите известни триптихи са „Изкушението на Свети Антоний“ и „Каруцата със сеното“.

The Temptation of Saint Anthony. circa 1501-1516
The Temptation of Saint Anthony. circa 1501-1516
The Hay Wain
The Hay Wain

Повърхността на тези картини е груба. Това контрастира с традиционния фламандски стил на рисуване, където гладката повърхност се опитва да прикрие факта, че картината е човешко дело.

Независимо от своята обвързаност с църквата и изключителните си богословски познания, Бош не губи нито за миг интерес към достиженията на науката по онова време. Освен че се проявява като изкусен строител, художникът се е занимавал и с астрономия, медицина, химия. Според разкази на негови съвременници, е бил очарователен разказвач на приказки и притчи. Знаел е много пословици и като цяло е бил изключително ерудирана личност.

Като типичен пример за пренос на характерната мъдрост на фламандския фолклор в алегоричните му платна може да бъде посочена картината „Извозване на сеното“, сюжета на която е взаимстван от древната пословица „Светът е като купа сено, от която всеки иска да вземе колкото е възможно повече“.  subtle-bg.com

Към края на живота си Бош сменя стила си и създава картини с малък брой големи фигури.

Бош никога не е датирал картините си и се е подписвал само на някои от тях. Днес са се запазили само 25 негови картини. След смъртта му, испанският крал Филип II купува много от тях. Като резултат от това, днес „Градината на земните удоволствия“ се намира в музея „Прадо“ в Мадрид.

Освен цитираните, по-известни творби на Бош са „Корабът на глупаците„, „Операция от глупост“, „Седемте смъртни гряха“, „Завръщането на блудния син“ и др. Йеронимус Бош оказва голямо влияние на по-късните фламандски художници, особено на Питер Брьогел Стария.

The Seven Deadly Sins and the Four Last Things, 1500-1525
The Seven Deadly Sins and the Four Last Things, 1500-1525

Биография  Творби  Цитати  Книги

Галерия с картини на Йеронимус Бош

Християнство и изкуство – Йеронимус Бош – част 1, част 2, част 3, част 4

Jheronimus Bosch Art Center

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s