„Витрувиански човек“

Витрувиански човек“ е известна скица, придружена с бележки от Леонардо да Винчи, нарисувана около 1490 г. в един от неговите дневници. Картината изобразява гола мъжка фигура в две насложени едно върху друго положения с разперени ръце и крака, едновременно вписани в кръг и квадрат. Картината и текстът често са наричани „Закон за пропорциите“ (Canon of Proportions) и по-рядко „Човешки пропорции“. Картината е изложена в Gallerie dell’ Accademia във Венеция, Италия.

Картината представлява перфектен пример за интереса на Леонардо към пропорциите. Като допълнение, тя дава основата на опитите на Леонардо да обвърже човека с природата.

Според бележките на Леонардо в придружаващия текст, написан огледално, картината е нарисувана като опит за изучаване на пропорциите на (мъжкото) човешко тяло, както са описани от древноримския архитект Витрувий, който пише:

– четири пръста са равни на една длан;
– четири длани са равни на една стъпка;
– шест длани правят един лакът;
– четири лакътя са един човешки ръст;
– широчината на разперените ръце е равна на височината на човек;
– разстоянието от корените на косата до долния край на брадичката е равно на една десета от ръста;
– разстоянието от долния край на брадичката до темето е равно на една осма от ръста;
– максималната широчина на раменете е равна на една четвърт от ръста;
– разстоянието от лакътя до края на дланта е равно на една пета от човешкия ръст;
– разстоянието от лакътя до ъгъла на подмишницата е една осма от ръста;
– дължината на дланта е една десета от ръста;
– разстоянието от долния край на брадичката до носа е една трета от дължината на лицето;
– разстоянието от корените на косата до веждите е една трета от дължината на лицето;
– дължината на ухото е равна на една трета от лицето.

Само при Леонардо да Винчи две положения виртуозно са съвместени върху една лека, идеално четима фигура. „Витрувиански човек“ в литературата през следващите векове наричали подобни изображения, които показвали пропорциите на човешкото тяло и връзката им с архитектурата.

В наше време „Витрувианският човек“ във версията на Леонардо да Винчи вече не се възприема само като геометрична схема на човешкото тяло. Той се е превърнал в символ на човека, човечеството и вселената. И мотиви на творението на гениалния художник и на Витрувий и до днес се изполват широко в рекламата, в разнообразни символи, емблеми и знаци — от монета 1 евро в Италия до емблемата на 2-рата космическа експедиция до станцията SkyLab. Но най-често той е елемент от логото на медицински организации.

OBESE_VITRUVIAN

„Витрувиански човек” на Леонардо да Винчи е илюстрация на каноничните пропорции на човешкото тяло, която рекламистите са използвали в социална реклама по повод Световния ден за борба срещу затлъстяването (World Obesity Day).

24th October World Obesity Day: Obese vitruvian man, Печатна реклама, 2007

volvo-s80-vitruvian-volvo-small-52277„Витрувиански човек” на Леонардо да Винчи е един от вечните образи на световната реклама. Броят на „разпънатите на кръст“ в квадрат и кръг рекламни сапиенси не се поддава на изчисление, но автомобилите, представени в подобен ракурс са рядкост.

Но заложената във Vitruvian Man концепция за „идеални, канонични пропорции“ е много подхожда за реклама на съвременните автомобили премиум клас. До това заключение стигат рекламистите от агенция Memac Ogilvy & Mather Jeddah в търсенето на решения за Volvo S80.

Volvo: Vitruvian Volvo,  Печатна реклама,  2007

Италианската марка за кафе Lavazza публикува 17-то издание на своя легендарен календар, в създаването на който участва Ани Лейбовиц (Annie Leibovitz), най-известната жена сред фотографите на нашето време. Всяка от снимките на новия календар показва това, което компанията нарича „Italianity“ (Италианство) и неговото влияние върху изкуството, науката, киното, историята и културата. Една от снимките е създадена по мотиви на „Витрувианския човек“ на Леонардо да Винчи.

Vitruvian Man by Leonardo da Vinci, Печатна реклама, Lavazza Coffee Calendar 2009

scrabble-art-rat-small-34476

В интелектуално-словесната игра Scrabble е необходимо от буквите да се съставят думи. Унгарският филиал на агенция Ogilvy рекламира играта, като променя само местата на буквите. Идеята показва как се променя коренно смисълът на думата, ако се променят буквите на определени места, например да се направи от плъх (Rat) – Арт (Art). Лозунг: Every word counts – Всяка буква е от значение.

Scrabble: Art – Rat, Печатна реклама, 2008

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s