„Раждането на Венера от морските вълни“

„Раждането на Венера от морските вълни“ (на итал. Nascita di Venere, на англ. The Birth of Venus) е картина на италианския художник от тосканската школа Сандро Ботичели, нарисувана с темперни бои върху платно с размери 172,5×278,5 см.

Картината представя мита за раждането на Венера, една от най-древните богини на италианския полуостров, първоначално символ на пролетта и богиня на земеделието. Постепенно с проникването на гръцките религиозни култове тя започва да бъде отъждествявана с Афродита и става богиня на любовта и красотата, като получава особена популярност в епохата на Римската империя, когато е почитана и като прародителка на династията на Юлиите.

Създадена в периода между 1482-1486 г., днес тя е изложена в галерия „Уфици“, във Флоренция. По онова време в светското и приложното изкуство митологичните мотиви се срещат твърде често, използвани като украса на сватбени сандъци ( т. нар. „касони“), кутии или гоблени. Ботичели обаче е първият, който пресъздава митологичната тема в монументална живописна композиция, която по своите размери и значимост на замисъла, по философско съдържание може с пълно основание да съперничи на религиозното изкуство от онази епоха.

Сюжетът на картината е добре известен. Подобно на античната Афродита Анадиомена, която се ражда от морската пяна, Венера на Ботичели е изобразена върху раковина, бавно тласкана от диханието на бога на западния вятър Зефир, чийто дъх носи пролетта. Той е в обятията на своята съпруга – нимфата Хлорида (рим. Флора). На брега чака нимфа, готова да загърне Венера с разкошно наметало. Както отбелязва Р. Салвини, „фигурата на Венера изглежда изобразена в момента, когато неподвижността на статуята се превръща в движение“. Това усещане за движение е идеално изразено чрез линейния ритъм на цялата композиция, а също в разветите златисторуси коси на мечтателно замислената богиня.

Според Екарт Петерих „Раждането на Венера“ би могла да бъде наречена и „Възкресението на Венера“, защото с тази картина – „едно от най-красивите и жизнерадостни божества на Олимп се завръща в западноевропейското изкуство“. Завръща се, за да постави началото на цяла поредица вдъхновени платна, излезли изпод четката на такива велики майстори на живописта, като Джорджоне, Тициан или Веласкес, за да възроди с нова сила извечния жизнерадостен култ към обаянието на женската красота.

„Раждането на Венера“ в реклама на Reebok, McGarryBowen, New York

This slideshow requires JavaScript.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s