Quora, януари 2013 г.: Нещата, които всеки маркетолог трябва да знае

Баладжи Вишванатан (Balaji Viswanathan), основател на Zingfin.com

1. Маркетингът – това не са само продажби. Той представлява съвкупност от действия, които създават връзката между продукта и потребителя. Наред с другите неща, задължително трябва да се направи всичко, изброено по-долу:

– Да се отговори на въпроса: „Кой е клиентът?“ и да се идентифицират различните категории клиенти;

– Да се определят нуждите и потребностите на клиента – това е необходимо за създаването на „правилния“ продукт;

– Да се разработи ценова политика;

– Да се създаде „мост към клиента“, т.е. да се изградят канали за доставка и реализация на продукцията;

– Да се разработи комуникационна стратегия, за да се предаде на купувача информация за предимствата и ползите от продукта.

2. Компаниите не продават продукти или услуги. Те продават ползи. Разбирането на разликата между продажбата на продукта и ползата, която с помощта му може да получи потребителят, както и умението да му се предаде тази информация е изключително важно за всеки маркетолог. Ресторантите не продават храна, те продават приятна обстановка и атмосфера,съпътстващи вкусен обяд. Продуктът на банките е сигурност за спестяванията, а автомобилните компании продават не коли, и комфорт, бързина и свобода на движение в пространството.

3. Основната задача на маркетинговия отдел на всяка компания е да разграничи продукта от „тълпата на подобните му“, така че у потребителите да не възниква усещане за „ширпотреба“. Продуктите за масово потребление като цяло не се нуждаят от реклама и маркетинг. Например повечето клиенти не се интересуват каква марка мляко или захар да купят – те просто се нуждаят от тях и ги купуват без да се замислят.

За да се откроят от „тълпата“ брандовете, могат да се предприемат няколко прости стъпки:

– Да се направи удобен процесът на покупката. Например бензиностанция в началото на магистралата  ще продава много повече гориво, отколкото ако се намира в средата на маршрута, където колите се движат с висока скорост;

– Да се внесе по-голямо доверие в отношенията с клиента. Банка, която създава впечатление за светлина и аура, ще се ползва с по-голямо доверие от страна на клиентите, отколкото банка, чийто офис се намира в тъмна алея;

– Да се продава в точното време. Продажбата на минерална вода на плажа в жегата може да донесе няколкократно по-голяма печалба, отколкото ако същата бутилка минерална вода се продава в супермаркет с климатик;

– Да се работи постоянно, за да се гарантира, че продуктът се отличава от неговите конкуренти. Ярък пример за това е пазарът на смартфони, преди на него да навлезе Apple. Устройствата на различните производители си приличат като близнаци, както външно, така и по техните функции. Но след това се появява iPhone.

4. Традиционно в маркетинга е преобладавал продуктово ориентиранияят подход. Ето защо специалистите по маркетинг са използвали класическия модел 7P: Product, Placement, Price, Promotion, Physical Space, People, Process – именно тези принципи определят начина, по който продуктът ще бъде свързан с потребителя. Обърнете внимание на „класическия“ подход и вероятно ще откриете какво да измените.

5. През 90-те моделът 7P отстъпва място на концепцията за 4C: Customer, Cost, Communication and Convenience, която се фокусира върху изграждането на комуникация между бранда и клиента. Основната задача се състои в прожбата на правилния продукт на правилния клиент по най-удобния и разходно-ефективен начин.

6. Брандингът е най-важният компонент на маркетинга. Именно той директно свързва продукта и купувача. Чувайки слогана „Просто го направи“ (Just Do it), вие веднага ще го свържете в ума с качествена спортна екипировка и компанията производител. Брандингът мълчаливо помага да се изградят поверителни отношения с купувача, посочва качеството на стоките и може да помогне за постигане на устойчив доход.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s